Logopedia (studia I stopnia)

Kierunek studiów: Pedagogika I stopnia



Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika o specjalności logopedia będzie przygotowany do wykonywania zadań logopedy takich jak:

  • przeprowadzanie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
  • diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
  • prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości mówienia w obszarze zaburzeń artykulacyjnych;
  • organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi inne rodzaje oddziaływań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • projektowanie indywidualnych programów pracy terapeutycznej;
  • organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej i specyficznych trudności w uczeniu się.


Absolwent posiada podstawowe umiejętności praktyczne, takie jak:

  • odróżnianie zaburzeń/opóźnień w rozwoju mowy od normy językowej;
  • określanie etiologii wybranych zaburzeń mowy;
  • diagnozowanie i klasyfikowanie różnych zaburzeń mowy;
  • ocenianie poziomu rozwoju mowy;
  • prognozowanie rozwoju zaburzenia mowy;
  • organizowanie działań profilaktycznych;
  • stymulowanie rozwoju mowy, który jest opóźniony lub został zahamowany;
  • opanowanie różnych programów, metod i technik terapeutycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które odnoszą się do dyslalii;
  • opanowanie zasad emisji i higieny głosu;
  • prowadzenie doradztwa w zakresie komunikacji językowej dla rodziców/opiekunów/nauczycieli dzieci z zaburzeniami mowy;
  • programowanie jednostki metodycznej zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;
  • stymulowanie rozwoju psychoruchowego dziecka;
  • usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych;
  • wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach szkolnych w zakresie czytania, pisania oraz rozwiązywania problemów matematycznych na poziomie elementarnym;
  • organizowanie działań mających na celu eliminowanie emocjonalnych i społecznych ujemnych skutków niepowodzeń szkolnych;
  • prowadzenie doradztwa dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju psychoruchowego oraz metod pracy wspierających nabywanie umiejętności czytania, pisania i rozwiązywania problemów matematycznych na poziomie elementarnym;
  • wczesne rozpoznawanie możliwości wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się.

Absolwent specjalności logopedia może być zatrudniony jako:
  • logopeda w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zasadniczych szkołach zawodowych;
  • nauczyciel-specjalista do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, oraz zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju.
https://wshrekrutacja.blogspot.com/p/pedagogika-i-stp.html
https://wshrekrutacja.blogspot.com/p/wykaz-dokumentow-dla-kandydata.html
https://wshrekrutacja.blogspot.com/p/warunki-rekrutacji-na-studia-i-stopnia.html