Kierunek studiów: Pedagogika I stopnia
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika o specjalności logopedia będzie przygotowany do wykonywania zadań logopedy takich jak:
- przeprowadzanie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
- diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości mówienia w obszarze zaburzeń artykulacyjnych;
- organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi inne rodzaje oddziaływań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- projektowanie indywidualnych programów pracy terapeutycznej;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej i specyficznych trudności w uczeniu się.
Absolwent posiada podstawowe umiejętności praktyczne, takie jak:
- odróżnianie zaburzeń/opóźnień w rozwoju mowy od normy językowej;
- określanie etiologii wybranych zaburzeń mowy;
- diagnozowanie i klasyfikowanie różnych zaburzeń mowy;
- ocenianie poziomu rozwoju mowy;
- prognozowanie rozwoju zaburzenia mowy;
- organizowanie działań profilaktycznych;
- stymulowanie rozwoju mowy, który jest opóźniony lub został zahamowany;
- opanowanie różnych programów, metod i technik terapeutycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które odnoszą się do dyslalii;
- opanowanie zasad emisji i higieny głosu;
- prowadzenie doradztwa w zakresie komunikacji językowej dla rodziców/opiekunów/nauczycieli dzieci z zaburzeniami mowy;
- programowanie jednostki metodycznej zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;
- stymulowanie rozwoju psychoruchowego dziecka;
- usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych;
- wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach szkolnych w zakresie czytania, pisania oraz rozwiązywania problemów matematycznych na poziomie elementarnym;
- organizowanie działań mających na celu eliminowanie emocjonalnych i społecznych ujemnych skutków niepowodzeń szkolnych;
- prowadzenie doradztwa dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju psychoruchowego oraz metod pracy wspierających nabywanie umiejętności czytania, pisania i rozwiązywania problemów matematycznych na poziomie elementarnym;
- wczesne rozpoznawanie możliwości wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się.
Absolwent specjalności logopedia może być zatrudniony jako:
- logopeda w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zasadniczych szkołach zawodowych;
- nauczyciel-specjalista do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, oraz zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju.